Palkankorotukset ja vähimmäispalkat
Kotimaisella medialla on ollut merkittävä rooli Suomen nousussa kansakuntien joukkoon sekä itsenäisen Suomen 100-vuotisessa tarinassa. Moniarvoinen media on ollut keskeinen tekijä maailman vakaimpiin lukeutuvan demokratian kehittymisessä. Media on läpi vuosikymmenten tuottanut suomalaisille uutisia, tietoa, viihdettä ja elämyksiä.
Suomalaisilla on moniääninen ja moniarvoinen media, jonka arvon he myös tunnistavat.
Media-ala on merkittävä työllistäjä

Media on merkittävän yhteiskunnallisen tehtävänsä lisäksi tärkeä ala kotimaisen talouden kannalta. Media-alan yritykset toimivat kustantamisen, painamisen ja radio- ja televisiotoiminnan sekä muun muassa jakelutoiminnan aloilla. Media-alan ja painoalan yritykset työllistävät Suomessa suoraan 22 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on 4,4 miljardia euroa. Media-ala on ollut merkittävä tienraivaaja digitaalisen liiketoiminnan kehittämisessä.
Medialla on merkittävä vaikutus kotimaiseen talouteen myös mainonnan kautta. Media-ala pitää markkinatalouden pyörät liikkeessä tarjoamalla mainostajille kanavan mainostaa tuotteitaan ja palveluitaan.
Uusi kilpailutilanne vaatii uusia keinoja
Median toimintaympäristö on muuttunut nopeasti. Digitalisaation myötä suomalaisten media-ajasta kilpailevat eri pelisäännöillä pelaavat kansainväliset teknologia- ja alustajätit. Kuluttajien mediankäyttötottumukset ovat siirtyneet kohti verkkoa, jossa perinteiset ansaintamallit eivät toimi sellaisenaan. Kotimaisen median asemaa on myös hankaloitettu entisestään sääntelyllä ja lukemisen verotuksen kiristämisellä. Lisäksi taloudellinen taantuma on heittänyt samaan aikaan kapuloita myös median rattaisiin.
Median toimintaympäristö on muuttunut nopeasti. Digitalisaation myötä suomalaisten media-ajasta kilpailevat eri pelisäännöillä pelaavat kansainväliset teknologia- ja alustajätit. Kuluttajien mediankäyttötottumukset ovat siirtyneet kohti verkkoa, jossa perinteiset ansaintamallit eivät toimi sellaisenaan. Kotimaisen median asemaa on myös hankaloitettu entisestään sääntelyllä ja lukemisen verotuksen kiristämisellä. Lisäksi taloudellinen taantuma on heittänyt samaan aikaan kapuloita myös median rattaisiin.

Median toimintaympäristö on muuttunut nopeasti. Digitalisaation myötä suomalaisten media-ajasta kilpailevat eri pelisäännöillä pelaavat kansainväliset teknologia- ja alustajätit. Kuluttajien mediankäyttötottumukset ovat siirtyneet kohti verkkoa, jossa perinteiset ansaintamallit eivät toimi sellaisenaan. Kotimaisen median asemaa on myös hankaloitettu entisestään sääntelyllä ja lukemisen verotuksen kiristämisellä. Lisäksi taloudellin
Median toimintaympäristö on muuttunut nopeasti. Digitalisaation myötä suomalaisten media-ajasta kilpailevat eri pelisäännöillä pelaavat kansainväliset teknologia- ja alustajätit. Kuluttajien mediankäyttötottumukset ovat siirtyneet kohti verkkoa, jossa perinteiset ansaintamallit eivät toimi sellaisenaan. Kotimaisen median asemaa on myös hankaloitettu entisestään sääntelyllä ja lukemisen verotuksen kiristämisellä. Lisäksi taloudellinen taantuma on heittänyt samaan aikaan kapuloita myös median rattaisiin.
Tämä on H3
Uusi kilpailutilanne haastaa toimialan ennen näkemättömällä tavalla kehittämään liiketoimintaansa, uudistumaan ja verkostoitumaan uusien kasvun lähteiden löytämiseksi. Mediayrityksiltä vaaditaan jatkuvaa kehitystyötä, joustavuutta, uudenlaista ketteryyttä ja kykyä sopeutua muuttuviin tilanteisiin. Tarvitaan uusiutumista, uutta osaamista ja uusia liiketoiminta-alueita.
Tämä on H3
Mediayritysten lisäksi vastuuta yhteiskunnallisesti tärkeän toimialan elinvoimaisuudesta on myös päättäjillä. Poliittisilla päätöksillä voidaan auttaa kotimaisia yrityksiä pärjäämään kilpailussa kansainvälisten toimijoiden ja julkisen palvelun kanssa. Lisäksi päätöksillä voidaan vauhdittaa digitaalisen liiketoiminnan kasvua ja kannustaa mediayrityksiä investoimaan ja työllistämään.
Tämä on h4
Kustannustoiminnan liikevaihdon arvo laski Medialiiton ennusteen mukaan vuoden ensimmäisellä puoliskolla 4,4 prosenttia edellisvuoteen nähden. Myynnin volyymi laski vastaavana aikana 5,7 prosenttia. Kehitykseen vaikutti sanoma- ja kirjakustannusyritysten liikevaihdon laskun lisäksi ohjelmistokustannusyritysten liikevaihdon kasvun hidastuminen.

Tämä on h4
Koko vuoden 2018 aikana kustannustoiminnan liikevaihdon odotetaan laskevan 4,0 prosenttia edeltävästä vuodesta. Kirjoja ja lehtiä kustantavien yritysten henkilöstömäärä laski vuoden ensimmäisellä puoliskolla 4,2 prosenttia edeltävästä vuodesta, ja kehityksen odotetaan jatkuvan.